Life Is Us!

Pozitív megerősítés: Így motiváld magad!

2017. április 05. 20:00 - Lifeisus

  

 

 

 

pozitiv-megerosites.jpg 

 

 

Kép: U.S. Army Alaska (USARAK)/Flickr

 

Az állatok kiképzése kapcsán szerencsére már egyre inkább előtérbe kerül ez a megközelítés, de mi a helyzet velünk, emberekkel?

 

"Tanulj fiam, mert semmire se fogod vinni az életben!" "Vigyáznom kell az alakomra, mert nem akarok úgy kinézni, mint egy bálna." Ugye ismerősek ezek a szövegek? Hát igen, az ember már csak ilyen. Hajlamosak vagyunk csupán azért kitűzni egy adott célt, mert félünk valami negatív esemény bekövetkezésétől. És ez sajnos nem újdonság, már az ükanyáink ükanyái is így álltak az élethez. A szülők szépen átadják ezt a hozzáállást a gyerekeiknek, és valószínűleg nem is sejtik, hogy ezzel mennyit ártanak nekik. És azt sem, hogy ez a fajta szemlélet alapból több sebből vérzik.

A negatív figyelem csapdája

Először is ott van az a jelenség, amiről itt és itt már írtam. Bárbel Mohr Hogyan rendeljünk jól az Univerzumtól című könyve révén tudatosult bennem, hogy létezik ilyesmi. A figyelem törvényéről van szó, meg arról, amit ez maga után von. Nevezetesen, ha az ember valamit nagyon el szeretne kerülni, akkor állandóan azon kattog az agya, abszolút rágörcsöl a témára. Ráadásul eközben felvesz egy ultra-bizonytalan testtartást, ami sokat ront a helyzeten.

Mindezek tükrében aki így tesz, az akaratlanul bár, de maga alatt vágja a fát. Önkéntelenül olyan lépéseket tesz, hogy történjen meg vele az, amit annyira el akart kerülni. Így pl. aki azért tanul, mert fél a kudarctól, könnyen lehet, hogy szépen elhasal a vizsgán. Egészen egyszerűen leblokkol az agya, és egyetlenegy értelmes szó se fog eszébe jutni. De ha a vizsgákkal kapcsolatos akadályokat simán veszi is, akkor se biztos, hogy az ilyen hozzáállással jó munkát fog tudni szerezni.

Félelem=tuti siker?

Ám van egy ennél jóval nagyobb probléma is ezzel a megközelítéssel. Nekem legalábbis azt juttatja eszembe, amikor a cirkuszban az állatok végrehajtják a legképtelenebb mutatványokat, mert félnek a büntetéstől. A feladataik egyáltalán nem okoznak nekik örömet, csak hát muszáj elvégezniük azokat, mert nem akarják, hogy a kétlábúak jól megverjék őket.

 

 

elephants-in-circus.jpg

 

 

Kép: Tom Driggers/Flickr

 

Persze az is biztos, hogy a félelem komoly motiváló erő tud lenni. Az iskolában nagyon hamar megtanították nekem, hogy tanulás nélkül nem lesz belőlem semmi, sőt, talán még tanulással sem. Mivel azért az előbbiben bíztam, az „Egyest fogsz kapni!” kijelentés rá tudott venni arra, hogy a fejembe tömjem a tudást. Legalábbis a dolgozat előtt egy nappal ezt mindenképpen megtettem. Szerencsére olyan volt az agyam, hogy képes volt ennyi idő alatt felszívni a legfontosabb infókat.

Igen, ténylegesen csak ennyi időt szántam a tanulásra. Mivel a tananyag nem igazán érdekelt, alapesetben csak gubbasztottam a könyv fölött, a gondolataim meg valahol egészen máshol jártak. Csak a félelem motivált, az pedig az utolsó pillanatban lépett akcióba. Mindig akkor tudatosult bennem, mekkora veszélyben vagyok.

És van ám egy vidámabb sztorim is az ismeretszerzéssel kapcsolatban, ám az sem végződött happy enddel. Pár éve már eldöntöttem, hogy írni szeretnék, de egyből regényekkel akartam kezdeni a pályafutásomat. Úgy gondoltam, hogy ezeknek angol nyelven kell megszületniük, hogy el tudjam adni őket az Amazonon.

Ez alapvetően nem rossz ötlet, csupán egyetlenegy aprócska probléma volt vele. Ezek a könyvek arra lettek volna hivatva, hogy elég bevételt termeljenek ahhoz, hogy el tudjak húzni az űber-szar munkahelyemről. Így mindig azt mondogattam magamnak, hogy nagyon gyorsan be kell nyalnom a különböző angol kifejezéseket, különben ott fogok megrohadni, ahol vagyok! A kifejezések pedig ezek után úgy döntöttek, hogy csak azért is elszállnak a fejemből!

A jó kezdet

A pozitív megerősítés, mint olyan sokkal jobban hangzik, ugye? Szerencsére már egyre több állatot képeznek így, és ők nagyon szívesen tanulnak különböző trükköket. A vezetőik általában ízletes jutalomfalatokkal motiválják őket.

 

 

positive-reinforcement.jpg

 

 

Kép: Andrew Young/Flickr

 

Jól működik ez a módszer az emberek, főleg a gyerekek körében is, ha rájövünk, hogy mi az, amiért szívesen dolgoznak. Igaz, hogy csak egyszer, de én is kipróbáltam ezt a módszert, méghozzá akkor, amikor eldöntöttem, hogy tudni szeretném, miképp lehet rendesen tanulni. Volt olyan csoki, amit csak azután bontottam ki, hogy már képes voltam száz százalékosan odafigyelni arra, amit olvastam. Nagyon finom volt, és jólesett megdolgozni érte!

Irány a szebb jövő felé!

 

 

positive-picture.jpg

 

 

Kép: Unsplash

 

Ám a legjobb az, ha még ennél is tovább megyünk. Ekkor a már említett negatív képek helyett pozitív jeleneteket kell elképzelnünk. Pl. végiggondolhatjuk, hogy az egészséges életmód révén milyen jól fogunk kinézni. Ha pedig jól tanulunk, szuper munkánk és alapból jobb életünk lehet.

Én is most már eszerint gondolok az angol nyelvre. Először is, ha jól tudok angolul, sokkal több infó jut el hozzám olyan számomra nagyon fontos témákban, mint pl. a kutyák. Jól kell ismernem ezt a nyelvet a képek kereséséhez is, amit imádok csinálni. És gyakran elképzelem, mennyivel több emberhez fognak eljutni az írásaim, ha majd angolul készítem el őket. A kifejezések pedig ezek után nagyon is hajlandóak a fejemben maradni!  

Köszönöm, hogy elolvastad ezt a posztot. Ha tetszett, szeretettel várlak a Facebookon is. Ha pedig hírlevelet szeretnél kapni, küldj egy emailt a lifeisusblog@gmail.com címre, és a tárgyba írd oda, hogy hírlevelet szeretnék.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeisus.blog.hu/api/trackback/id/tr8112396621

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pozitív megerősítés: Így motiváld magad! 2017.04.06. 06:41:12

               Kép: U.S. Army Alaska (USARAK)/Flickr   Az állatok kiképzése kapcsán szerencsére már egyre inkább előtérbe kerül ez a megközelítés, de mi a helyzet velünk, emberekkel?   Tanulj fiam, mert semmire se fogod vinni az életben! V...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása